Debata nad „Raportem o stanie Gminy Siechnice”, udzielenie wotum zaufania i udzielenie absolutorium Burmistrzowi Siechnic z tytułu wykonania budżetu za rok 2018 były głównymi punktami obrad X Sesji Rady Miejskiej w Siechnicach, która odbyła się 5 czerwca 2019 roku.
W ostatniej nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca wprowadził instytucję Raportu o stanie gminy, który ma stanowić podsumowanie pracy Burmistrza w poprzednim roku kalendarzowym. Jest to pierwszy tak obszerny dokument obejmujący analizę wielu dziedzin funkcjonowania Gminy Siechnice. Dokument stanowi swoiste kompendium wiedzy o sytuacji na terenie Gminy, zawiera szczegółowe informacje o wielu dziedzinach ważnych dla funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego i w syntetycznym ujęciu wskazuje jej tendencje rozwojowe. Porównanie z latami poprzednimi daje możliwość analizy zmian społeczno-gospodarczych, które dokonały się na przestrzeni lat, oraz zachodzących tendencji rozwojowych. Prezentacja aktualnej - wewnętrznej i zewnętrznej - sytuacji Gminy w poszczególnych dziedzinach funkcjonowania pozwala wskazać wyzwania, jakie stoją przed jednostką w kolejnych latach. Wskazane w raporcie inwestycje i działania zrealizowane w 2018 roku prezentują działalność Burmistrza Siechnic, Urzędu Miejskiego w Siechnicach i Jednostek Organizacyjnych Gminy podejmowaną w zakresie rozwoju Gminy oraz realizacji polityk, programów, strategii i uchwał Rady Miejskiej.
W trakcie prezentacji raportu Burmistrz Milan Ušák przestawił m.in. inwestycje zrealizowane w 2018 roku, wśród których szczególną uwagę zwrócił na zakończoną modernizację i rozbudowę siechnickiej oczyszczalni ścieków, która obsługuje wiele miejscowości na terenie Gminy. W trakcie debaty nad treścią dokumentu, obok przeważających pozytywnych ocen znalazły się również sugestie, by w kolejnych raportach więcej uwagi poświęcić analizie zagrożeń stojących przed Gminą. Po wysłuchaniu pozytywnej opinii Komisji Rewizyjnej dotyczącej przedstawionego raportu, Radni Miejscy zdecydowaną większością głosów postanowili o udzieleniu wotum zaufania Burmistrzowi. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 z 21 Radnych, 5 było przeciwnych, jedna osoba wstrzymała się od głosu. W kolejnym głosowaniu Radni Miejscy - m.in. na podstawie pozytywnych opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Komisji Rewizyjnej - zdecydowali o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Gminy Siechnice sporządzonego na dzień 31 grudnia 2018 roku oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Siechnice za 2018 rok. 18 Radnych głosowało za przyjęciem uchwały, żaden nie był przeciw, 3 osoby wstrzymały się od głosu. W ostatnim głosowaniu Rada Miejska – stosunkiem głosów 15 za, 5 przeciw i 1 wstrzymujących się - udzieliła absolutorium Burmistrzowi Siechnic za 2018 rok.
Chciałbym podziękować serdecznie wysokiej Radzie, za życzliwość. To jest ocena pracy nie tylko mojej, ale przede wszystkim zespołu którym kieruję, Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz spółek – powiedział po zakończonych głosowaniach Burmistrz Siechnic Milan Ušák. Ogromna, przeważająca większość państwa Radnych ocenia tę pracę pozytywnie i za to bardzo serdecznie dziękuję. – dodał na zakończenie Sesji absolutoryjnej.