W okresie od czerwca do września 2019 r. Gmina Siechnice uczestniczyła w pilotażu modelu doradztwa dla jednostek samorządu terytorialnego organizowanego w ramach projektu „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – II etap”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich.
Celem projektu była poprawa funkcjonowania i zwiększenie wykorzystania systemu wspomagania szkół w zakresie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia. Działania te będą wspierane przez samorząd w ramach procesowego wspomagania.
Pilotaż modelu doradztwa realizowany był w formie spotkań informacyjno-konsultacyjnych, szkoleń warsztatowych, doradztwa realizowanego w siedzibie Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) oraz doradztwa zdalnego i spotkań doradczych w siedzibie JST. Dodatkowo JST uczestnicząca w pilotażu została objęta działaniami doradczymi, realizowanymi przez zespół ekspertów/trenerów. Gmina Siechnice znalazła się pod opieką Pani Marii Szostak i Pana Mariusza Bochenka.
W ramach zakończenia pilotażu w dniu 28 listopada 2019 r. zorganizowano Debatę Oświatową poświęconą jakości pracy placówek oświatowych naszej Gminy pt. „Od jakości pracy szkoły do kompetencji kluczowych uczniów”.
W debacie uczestniczyli przedstawiciele szkół i przedszkoli, dla których organem prowadzącym jest Gmina Siechnice: dyrektorzy, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie. W czasie debaty skupiono się na czterech obszarach:
- Jaki powinien być nauczyciel XXI wieku uczący w naszych szkołach ?
- Jakie są mocne strony i zalety oświaty i sieci szkół w naszej gminie ?
- Jakiego rodzaju zmian oczekujesz w oświacie w naszej gminie ?
- Jakie działania możemy podjąć aby ulepszyć/usprawnić funkcjonowanie naszej oświaty ?
Materiał wypracowany podczas debaty stanowi wypadkową z jednej strony potrzeb wynikających z programu pilotażu, z drugiej – potrzeb i propozycji zebranych od uczestników debaty. Wyniki debaty zostaną opracowane w formie broszury i przekazane uczestnikom debaty.