Nabór wniosków o dotacje na zabytki w 2026 roku
Organizator: Zarząd Powiatu Wrocławskiego
Cel dotacji: Finansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytkach wpisanych do rejestru lub gminnej ewidencji zabytków, znajdujących się na terenie powiatu wrocławskiego.
Terminy
-
Nabór wniosków: od 1 sierpnia do 31 października 2025 r.
-
Realizacja zadań: od 15 kwietnia do 30 listopada 2026 r.
-
Nie przewiduje się refundacji kosztów poniesionych przed podpisaniem umowy.
Wysokość dotacji
-
Planowany budżet: 150 000 zł (ostateczna kwota zostanie określona w uchwale budżetowej na 2026 r.)
-
Maksymalnie: do 50% kosztów kwalifikowanych.
-
Kwota dotacji: od 10 000 zł do 50 000 zł.
-
Łączna wysokość dotacji ze środków publicznych nie może przekroczyć 100% kosztów zadania.
Uprawnieni wnioskodawcy
Podmioty spoza sektora finansów publicznych będące właścicielami lub posiadaczami zabytków wpisanych do rejestru lub gminnej ewidencji zabytków, posiadające tytuł prawny do obiektu (np. własność, użytkowanie wieczyste, umowa).
Zakres prac objętych dotacją
Dotacja może obejmować m.in.:
-
sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich,
-
wykonanie dokumentacji i programów prac,
-
opracowanie projektów budowlanych,
-
zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku,
-
odnowienie lub odtworzenie tynków, stolarki, dachu, izolacji,
-
wykonanie instalacji przeciwpożarowych, przeciwwłamaniowych i odgromowych,
-
konserwację elementów parków i ogrodów zabytkowych.
Dotacja nie może być przeznaczona na finansowanie kosztów stałych działalności, promocji, inwestycji ani remontów nieobjętych wnioskiem.
Składanie wniosków
-
Forma: papierowa i elektroniczna.
-
Adres: Starostwo Powiatowe we Wrocławiu, ul. T. Kościuszki 131, 50-440 Wrocław.
-
E-mail: zs@powiatwroclawski.pl
-
O dacie złożenia decyduje wpływ wersji papierowej do urzędu.
Wymagane załączniki (m.in.)
-
decyzja o wpisie do rejestru zabytków lub zaświadczenie,
-
dokument potwierdzający tytuł prawny do zabytku,
-
kosztorys, projekt i pozwolenia konserwatorskie,
-
dokumenty rejestrowe (np. KRS),
-
fotografie zabytku,
-
dokumenty dotyczące pomocy de minimis (dla przedsiębiorców).
Wniosek pozostanie bez rozpoznania, jeśli:
-
zostanie złożony po terminie,
-
złoży go podmiot nieuprawniony,
-
brak będzie wymaganych załączników lub wniosek będzie błędny,
-
użyto innego niż obowiązujący wzoru formularza.
Rozstrzygnięcie i podpisanie umowy
-
Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Rada Powiatu Wrocławskiego po rekomendacji Zarządu.
-
Wyniki zostaną opublikowane na stronie www.powiatwroclawski.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń starostwa.
-
Po przyznaniu dotacji należy podpisać umowę i złożyć oświadczenie o rachunku bankowym.
-
Sprawozdanie z realizacji zadania należy złożyć w terminie do 30 dni od jego zakończenia.
Kontakt
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Starostwo Powiatowe we Wrocławiu
ul. T. Kościuszki 131, 50-440 Wrocław, pok. 435
tel. (71) 722 17 42
e-mail: zs@powiatwroclawski.pl