Pracami wydziału zarządza: Kierownik Wioletta Odorczyk, tel. 71 786 09 98
Siedziba Wydziału Edukacji znajduje się w budynku zlokalizowanym w Budynku Dworca Kolejowego w Siechnicach przu ul. Kolejowej 4a.
Wydział Edukacji realizuje zadania związane z działalnością placówek oświatowo – wychowawczych, żłobków i innych form wychowania przedszkolnego, wynikające z zadań organu prowadzącego.
Do zadań Wydziału należy:
1) analiza arkuszy organizacji szkół i przedszkoli, aneksów wraz z przygotowaniem materiałów do ich zatwierdzenia przez Burmistrza na dany rok szkolny;
2) przygotowywanie decyzji w sprawie nauczania indywidualnego i rewalidacji oraz procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego;
3) przygotowywanie informacji z realizacji zadań oświatowych gminy za dany rok szkolny;
4) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Siechnicach w zakresie zadań organu prowadzącego w sprawach oświatowych;
5) prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego oraz rejestru żłobków i klubów dziecięcych działających na terenie Gminy Siechnice;
6) prowadzenie zadań z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych oraz dofinansowania pracodawcom kosztów dokształcania młodocianych pracowników;
7) organizacja dowozów uczniów do szkół na terenie Gminy Siechnice oraz uczniów niepełnosprawnych do szkół i ośrodków poza Gminę Siechnice.
8) obsługa Systemu Informacji Oświatowej (SIO) w zakresie organizacji oświaty na terenie Gminy Siechnice;
9) analiza i weryfikacja danych do naliczenia przyznanej wielkości subwencji oświatowej na podstawie danych z SIO, materiałów nadesłanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Finansów oraz własnych;
10) analiza i weryfikacja danych do naliczenia dotacji przedszkolnej i podręcznikowej;
11) prowadzenie spraw kadrowych dyrektorów szkół;
12) organizacja konkursów na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Siechnice;
13) prowadzenie nadzoru nad żłobkami i klubami dziecięcymi w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki oraz sprawozdań;
14) prowadzenie procedury związanej z otwartymi konkursami ofert na realizację zadania publicznego w zakresie organizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka/ klubu dziecięcego, w tym analiza finansowa, przygotowanie umów, prowadzenie sprawozdawczości, kontroli wydatkowania zadania, nadzór nad przebiegiem zadania,
15) kontrola spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego i nauki oraz prowadzenie rejestru wypadków szkolnych;
16) naliczanie dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych oraz przyjmowanie rocznych rozliczeń otrzymanych dotacji;
17) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności wydziału;
18) współpraca z organami Siechnickiej Inwestycyjnej Spółki Komunalnej sp. z o.o.;
19) obsługa finansowo-księgowa gminnych jednostek oświatowo-wychowawczych, w tym:
a) prowadzenie rachunkowości gminnych jednostek oświatowo-wychowawczych,
b) obsługa kasowa i bankowa gminnych jednostek oświatowo-wychowawczych oraz bieżące zarządzanie wolnymi środkami finansowymi,
c) prowadzenie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych wykonywanych w gminnych jednostkach oświatowo-wychowawczych,
d) monitorowanie budżetów jednostek oświaty prowadzonych przez Urząd i analiza ich realizacji,
e) sporządzanie sprawozdań finansowych obsługiwanych gminnych jednostek budżetowych,
f) prowadzenie spraw płacowych obsługiwanych gminnych jednostek budżetowych, w tym organizowanie wypłat wynagrodzeń,
g) prowadzenie obsługi finansowo–księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych obsługiwanych gminnych jednostek budżetowych i emerytów,
h) analiza i weryfikacja finansowa oraz sprawozdawczość dotacji przedszkolnej i podręcznikowej;
20) inne zadania wynikające z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.