Kierownik Jacek Gierczak, tel. 71 786 09 65, pok. 304
Do zadań Wydziału Środowiska, Zieleni i Gospodarki Wodnej należy:
1) przygotowywanie gminnych programów ochrony środowiska przy uwzględnieniu celów
i priorytetów ekologicznych, rodzaju i harmonogramu działań ekologicznych oraz środków niezbędnych do osiągnięcia celów jak również sporządzanie raportów z wykonania tych programów;
2) prowadzenie działań administracyjnych w zakresie przekroczeń standardów emisyjnych
z instalacji;
3) przyjmowanie zgłoszeń od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami oraz przygotowywanie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
4) przyjmowanie zawiadomień o wystąpieniu poważnych awarii mogących oddziaływać
na środowisko;
5) prowadzenie wykazu sporządzonego przez podmiot korzystający ze środowiska, na podstawie którego ustalono opłaty za składowanie odpadów;
6) kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym jego właściwością;
7) sporządzanie wniosków do stosownych organów o podjęcie działań będących w ich kompetencji
w przypadkach naruszeń przepisów prawa o ochronie środowiska;
8) realizacja zadań w zakresie bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest;
9) przygotowywanie informacji i opinii do programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
10) przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
11) przygotowywanie opinii w sprawie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów;
12) realizacja zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
13) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt w zakresie zapewniania opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywania, jak również współpraca z fundacjami, schroniskami i przytuliskami dla zwierząt, lekarzami medycyny weterynaryjnej i innymi podmiotami, których obszarem działania jest ochrona i opieka nad bezdomnymi zwierzętami oraz utylizacja padłych zwierząt;
14) opiniowanie rocznych planów łowieckich ustalanych przez dzierżawców obwodów łowieckich;
15) współdziałanie z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich oraz zarządcami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa w sprawach związanych z zagospodarowaniem obwodów łowieckich, w szczególności w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny;
16) opiniowanie wydzierżawiania obwodów łowieckich;
17) przygotowywanie opinii w sprawach decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych;
18) przygotowywanie opinii w sprawach decyzji o rekultywacji i zagospodarowaniu wyrobisk górniczych;
19) rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie opinii w sprawach dotyczących istniejących
i ustanawianych pomników przyrody, rezerwatów przyrody oraz innych form ochrony przyrody;
20) nadzór nad gospodarką leśną w lasach gminnych;
21) nadzór nad gospodarką zadrzewieniową;
22) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i utrzymaniem w należytym stanie terenów zieleni
i zadrzewień, utrzymaniem drzewostanu, planowanie nasadzeń nowych i kompensacyjnych;
23) sporządzanie wniosków do Starosty w sprawie wycinki drzew na działkach gminnych;
24) rozpatrywanie wniosków o wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, przygotowywanie decyzji oraz wydawanie zezwoleń w tych sprawach;
25) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zniszczenia terenów zieleni, drzew lub krzewów oraz usuwania drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia;
26) przyjmowanie powiadomień o odkryciu kopalnych szczątków roślin lub zwierząt oraz niezwłoczne przekazywanie tych powiadomień wojewodzie;
27) współpraca z organami właściwymi w sprawach gospodarowania wodami;
28) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach gospodarowania wodami, korzystania
z wód, usług wodnych i ochrony wód;
29) prowadzenie działań w zakresie lokalnego monitoringu hydrologiczno-meteorologicznego oraz systemów pomiarowych zużycia wody;
30) opiniowanie dokumentacji technicznych i innych opracowań w zakresie hydrologii i gospodarki wodnej;
31) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej;
32) prowadzenie działań administracyjnych w zakresie wód wykorzystywanych do kąpieli;
33) prowadzenie ewidencji gminnych urządzeń wodnych, urządzeń melioracji podstawowych
i szczegółowych, kontrolowanie ich stanu technicznego, tworzenie harmonogramów oraz przygotowywanie i prowadzenie prac utrzymaniowych i remontowych;
34) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony przed powodzią, zarządzania ryzykiem powodziowym i przeciwdziałania skutkom suszy;
35) udział w komisjach związanych z ustalaniem i szacowaniem strat powstałych w mieniu Gminy
lub w gospodarstwach domowych z terenu Gminy wynikających z nagłych zjawisk hydrologiczno-meteorologicznych lub innych zdarzeń losowych;
36) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie planowania, przygotowywania
i realizacji inwestycji i remontów;
37) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału;
38) wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.